Summerhill


Index.
  • Introducció.
  • Grans trets de l’obra.
  • Principis de l’escola de Summerhill.
-  Sistema d’autogovern: assemblees.
    - La coeducació.
    - El joc.
    - Activitats a Summerhill.
                     Teatre.
Dansa.
Música.
Esport.

- Els infants lliures i els infants sense llibertat.
- El sexe.
- La religió.
  • Què es treballa a Summerhill?
        - L’amor i l’aprovació.
        - La por.
        - La mentida.
        - La responsabilitat.
        - L’obediència i la disciplina.
  • Reflexió.
  • Referències.

Introducció.
Summerhill: Viu i deixa viure.
Aquest apartat del blog fa referència al llibre “Summerhill”, escrit l’any 1986 per Alexander Sutherland Neill, educador i fundador de l’escola defensora de la llibertat i de la qual pren nom aquesta novel·la que aquí us presentem. Neill va estar clarament influenciat per diversos pedagogs i psicoanalistes de l’època; Homer Lane, Freud, Wilhem Reich o Rousseau van ser decisius per l’elaboració de la seva pròpia pedagogia. Després de treballar durant anys com a mestre en diferents escoles que es regien per una pedagogia tradicional, de la qual estava en contra, va decidir fundar l’escola de Summerhill l’any 1921 al poble de Leiston (Anglaterra). L’objectiu de Neill consistia en utilitzar la llibertat com a mètode educatiu per aconseguir la felicitat dels seus alumnes, preparant-los per a que aquests tinguessin un bon futur sense repressions ni influències que el poguessin perjudicar. Summerhill és una escola-internat a la qual assisteixen fills de famílies benestants, sobretot en un bon principi, que han estat problemàtics o han arribat a delinquir, motiu pel qual Neill pretén donar-los llibertat i alliberar-los per tal de que aquests guareixin la seva ment. L’escola de Summerhill consta d’un total de quaranta cinc alumnes, en els seus principis hi havien fins a setanta, i està organitzada en sis graus que inclouen nens de entre quatre i setze anys. Fomenta una comunitat de vida i aprenentatge que no està basada en els continguts sinó en les actituds. Com diu Neill, “l'escola de Summerhill va començar com una escola experimental, creada amb l'objectiu de donar total llibertat als infants, confiant amb la seva bondat innata i sota uns ideals clars i diferents: llibertat, felicitat i amor, dins d’un ambient comunitari on conviuen infants i adults” 1.

Fent referència al context històric de Neill, i com hem anomenat anteriorment, aquest autor va ser un dels màxims  representants de la pedagogia antiautoritaria que sorgeix al segle XX com a antítesis de la pedagogia tradicional, fet pel qual a Neill li agradava que la seva escola es considerés progressista. En aquesta època l’objectiu de l’educació era utòpic ja que el que es pretenia era que la societat fes un gir de 360º, és a dir, aquesta nova concepció pedagògica consta de tres principis fonamentals que es diferencien clarament del que hi havia abans de la seva aparició; l’oposició i crítica a l’autoritarisme escolar, la defensa de la llibertat com a valor fonamental i la funció profilàctica de l’educació. Tanmateix, cal dir que aquesta pedagogia, l’antiautoritaria, a més a més de Neill, consta de dos representants principals més: Carl Rogers i La passade.


Summerhill, Alexander Sutherland Neill.

La pedagogia antiautoritària es veu molt reflexada a Summerhill ja que Neill parteix de que l’infant és bo per naturalesa i és això el que el condueix a la felicitat. A Summerhill l’objectiu  primordial és la recerca de la felicitat, i el camí per aconseguir-ho és l’amor. Així doncs, l’escola vol proporcionar un entorn on els infants puguin desenvolupar-se globalment, tant en les seves aptituds i valors, com en les seves capacitats intel·lectuals, de manera que puguin conèixer-se a si mateixos i sàpiguen el que volen arribar a ser, és a dir, que els infants han de ser i sentir sense que l’adult interfereixi ni pressioni en el desenvolupament normal dels infants. Neill afirma que per portar a terme l’autoaprenentatge a l’escola, “qui ets, importa més que el que saps”2

Com a conclusió podríem dir que l’objectiu principal de l’escola és tractar de treballar bàsicament amb els interessos dels infants, dins d’un entorn de felicitat, confiança, seguretat, sinceritat, simpatia, equilibri i sociabilitat, sense judicis i sense reprovacions. Per tant, a l’escola de Summerhill les bones accions superen qualsevol paraula.

Grans trets de l’obra.
El 1921 neix l'escola de Summerhill, situada en un poblet de Leistons, Suffolk (Anglaterra), a 160 quilòmetres de Londres.

Dirigida per A.S. Neill i la seva dona, aquesta moderna escola busca la felicitat del nen, la seva llibertat, en el marc d’uns principis bàsics que regeixen la ideologia del centre, regits pel propi fundador i autor de l'obra:

  1. La bondat del nen, considerant aquest com un ésser racional amb interessos propis  en la vida que és capaç de defensar, ja que no és un ésser inútil i covard.
  2. La recerca de l'alegria i la felicitat al final de l'educació.
  3. Igualtat entre el desenvolupament intel·lectual i sentimental en l'educació. Considera que en l'actualitat se li dóna més importància a el intel·lecte que els sentiments i que     arribem a ser incapaços d'experimentar les coses sentimentalment.
  4. Pensa que el nen no és altruista i per tant no mostrarà el seu amor veritable cap als     altres fins que sigui un adult, fins a la seva maduresa.
  5. Llibertat però no llibertinatge. Segons Neill, el principi bàsic que esmenta diverses vegades al llarg de l'obra. Destaca el respecte recíproc entre els individus sense     diferència d'edat o sexe, entre d’altres.
  6. La sinceritat dels mestres. Essencial per l'autor.
  7. Aprenentatge del nen a ser un ésser independent i valdre's per si mateix en la vida.
  8. Rebuig del càstig, ja que creu que aquest produeix temor i hostilitat que impedeix un sa desenvolupament psíquic.
  9. No fer sentir-se culpable el nen dels seus actes, ja que suposen un obstacle per la seva futura independència.
  10. Llibertat de religió. A Summerhill no s'imparteix cap tipus d'ensenyament religiós.

Principis de l’escola de Summerhill.

Podem destacar tres principis que fan funcionar la vida a Summerhill;
  • El primer és la llibertat de l’individu i de grup, entesa com a condició, com a mètode educatiu i com a finalitat. A més a més, destaca tant la llibertat individual com la llibertat grupal, ja que el límit de la llibertat és quan es comença a interferir en la llibertat de l’altre. Aquesta llibertat, doncs, s’obté mitjançant la discussió, l’organització i el respecte als altres. Neill persegueix que el nen/a gaudeixi la seva llibertat i s’autodisciplini, ja que pensa que la llibertat és necessària per als nens i nenes perquè és la única forma de créixer de manera natural i feliços. “Em sembla que és un error, imposar alguna cosa per autoritat. L’infant no hauria de fer res fins que no s’hagués fet l’opinió, la seva pròpia opinió, sobre allò que ha de fer.“3

L’infant pot decidir el què vol sempre i quan, com hem esmentat anteriorment, no interfereixi en la llibertat dels demés, amb la finalitat de promulgar el benestar emocional dels infants per sobre dels seus resultats acadèmics. Els alumnes no tenen cap obligació d’assistir a les classes, poden passar-se setmanes sense anar-hi i fer el que vulguin: jugar, fer tallers, anar amb bicicleta... encara que, per experiència s’ha demostrat que amb el temps i sense obligar a cap infant, els nens acaben anant a classe pel seu propi interès. No obstant això, a Summerhill es recalca que l’èxit no es troba en els resultats acadèmics, sinó que es dóna més importància als sentiments que a la pròpia ment, proporcionant un entorn en el que els nens puguin definir el que són i el que volen ser. Gràcies a aquest entorn i a la llibertat que se’ls dóna, els infants aconsegueixen, finalment, les seves pròpies metes i desitjos.

Encara que a l’escola tenen total llibertat per fer i desfer el que vulguin, tenen unes normes o pautes a seguir que es decideixen a les assemblees, mecanisme que té l’escola per prendre decisions de la vida social i de grup. No hi pot haver llibertat si els infants no se senten completament lliures per governar la seva pròpia vida social. Podem dir que a Summerhill es vol promoure una educació des de i per la llibertat. Neill fa una clara distinció entre llibertat i llibertinatge argumentant que hi ha moltes famílies que confonen el que és donar llibertat a l’infant i deixar que ho facin tot. Està clar que s’hauria de donar llibertat a l’infant sense arribar a produir-se el llibertinatge. Summerhill es destaca per defensar que els alumnes puguin aprendre de manera lliure deixant fora els instruments de repressió com hi ha en d’altres escoles.

  • El segon és la recerca de la felicitat que vol aconseguir Neill, ja que l’entén com l’objectiu principal de l’escola: que l’infant sigui feliç. El mitjà per aconseguir-ho és l’amor, ja que Neill creu que quan es tracta als infants amb amor ells responen de la mateixa manera però si se’ls ensenya a base d’odi acaben convertint-se en éssers que odien. Si durant la infantesa s’ha rebut odi, els pares ho acabaran projectant també sobre els seus fills i així es formarà un cercle del qual no es podrà sortir mai. L’odi és un sentiment negatiu que només aporta a les persones coses dolentes. Per això és important donar amor als infants, el fet d’estimar i sentir-se estimat fa que les persones es sentin segures, protegides i fa que tinguin confiança en sí mateixes. Una sola paraula, una mirada, una carícia o una abraçada pot aconseguir transformar l’odi en amor. Els  mèrits de Summerhill són deguts a que els infants són saludables i lliures, i això fa que les seves vides no es vegin truncades per l’odi i per la por, per poder viure amb alegria i viure segurs d’ells mateixos.
  • El tercer principi és la democràcia, ja que com hem anomenat anteriorment, l’escola està regida per mecanismes de decisió col·lectiva: les assemblees, on tots participen per escollir les normes. Aquestes les explicarem amb més detall més endavant.


Cóm funciona Summerhill?
Basant-nos en els tres principals principis ja esmentats, a continuació intentarem fer una breu explicació del funcionament de l’escola destacant els aspectes que hem considerat més rellevants.
  • Sistema d’autogovern: assemblees.
Summerhill és una escola que es basa en un autogovern democràtic. Tot allò que està relacionat amb la vida social o de grup, incloent el càstig dels delictes socials, es decideix per votació a les assemblees generals de l’escola els dissabtes al vespre i sempre que els alumnes ho considerin necessari. Aquestes assemblees es desenvolupen des de començament de curs, on s’escolleix un president, és el aquest qui nomena a un altre per a la pròxima i així fins acabar el curs. Tots aquells que tenen una queixa, una acusació o un suggeriment per formular, la presenten a l’assemblea. Tots els individus que assisteixen a aquestes assembles, personal docent i tots els infants majors de set anys, tenen el mateix vot i dret. Aquí és on es veu la lluita que hi ha entre els dos punts de vista de l’adult i els infants i d’aquesta manera els alumnes no tenen por dels professors i no es senten inferiors a ells, això crearà confiança entre ells. El sistema d’autogovern de Summerhill funciona sense burocràcia. Cada assemblea té lloc sota la presidència d’un individu diferent, anomenat pel president anterior, i el treball de secretari/a és totalment voluntari. L’èxit de les assemblees a Sumerhill depèn, en bona part, de l’habilitat o l’energia del president ja que és qui posa ordre davant de tantes persones, el president té facultats de posar multes a tothom qui no es porta com cal, si el president és dèbil, augmentarà el número de multes.

Tot i així, hi ha aspectes de la vida de Summerhill que no són decidits a les assemblees com és el servei de menjador i els menús diaris, la rebuda o acomiadament de professors/es o la distribució dels dormitoris.

L'autogovern amplia el sentit de la justícia actuant com si fos un jutjat, defensant-se i contradient-se, fet que provoca que s'organitzin les idees dels infants i justifiquin les seves causes. Aquests es tornen lleials a la seva pròpia democràcia i prenen un sentit de la justícia com hem anomenat anteriorment, a més a més d’una capacitat administrativa. Les funcions del govern autònom de Summerhill no es limiten a la promulgació de llei, sinó també a la discussió dels trets característics de la vida social de la comunitat.

També és important, com ja hem anomenat anteriorment, el tractament que es fa dels càstigs a Summerhill. Tractant-se d’una escola basada en la llibertat, resulta curiós observar com es porta a terme aquesta qüestió. Neill pensa que l’única cosa que aporten els càstigs és despertar l’odi dels alumnes cap a les persones que els imparteixen, convertint així als alumnes en éssers mal educats, ressentits, destructors i delinqüents. El fet que l’escola es basi en aconseguir la felicitat, on uns dels valors essencials és l’amor, els càstigs estrictes no existeixen. Els càstigs no s’imposen per justícia sinó que tenen una idea moral. A més a més, a Summerhill tots els nens/es tenen molt clares les normes de l’escola ja que han estat establertes en les assemblees entre els professors i els alumnes, espai on tots tenen el mateix grau de decisió i vot per això, en molt pocs casos, aquestes normes no són respectades. En el cas que algun alumne no les hagi respectat es decideix, a les assemblees generals dels dissabtes, l’atribució d’alguna feina amb la qual aprengui alguna cosa útil per al seu desenvolupament.

Tanmateix, Neill considera que els premis són un aspecte negatiu ja que aquests fan que es desvalori la tasca realitzada i que els infants es vegin pressionats per mostrar interès per una cosa determinada i que no està relacionada amb la tasca, per tant, els premis haurien de ser subjectius i estar relacionats amb la pròpia satisfacció de la feina, en altres paraules, estaríem parlant de la motivació intrínseca. Els adults no haurien de subornar als infants sinó que aquests haurien de sentir que volen fer la tasca independentment del premi posterior. D’altra banda, tampoc haurien de castigar ja que els nens relacionen el fet de castigar amb el sentiment d’odi, sinònim de la por i contrari a l’amor, un dels objectius principals de l’escola.  

Per tots aquests aspectes esmentats, es pot comprovar com a Summerhill és fonamental la democràcia, on cada persona té el mateix dret a parlar i ser escoltada, on alumnes i mestres aprenen junts i sobretot on ningú està per sobre de ningú i s’ha demostrat que un autogovern funciona i que una escola sense aquest no es pot considerar progressista. No podem parlar de llibertat si els infants no poden governar la seva pròpia vida social.
  • La coeducació.
Un altre aspecte que pren importància a Summerhill, especialment per ser una cosa inhòspita en aquell moment, és la coeducació de sexes que hi ha a l’escola. En altres escoles del moment això era impensable a causa de la por als assumptes amorosos que els alumnes poguessin tenir. En el cas de l’escola de Neill, no es fomenten, però tampoc es prohibeixen ja que segons l’autor la coeducació no necessàriament incita al llibertinatge sexual. A diferència d’altres escoles, a Summerhill no hi ha preocupació pel sexe, ja que es considera que els infants educats amb llibertat, i que per tant no han estat sexualment reprimits, veuen el sexe com una cosa natural. Els dormitoris de nens i nenes però, estan separats i s’organitzen en grups reduïts.

Neill considera que les escoles que separen als alumnes l’únic que fan és reprimir el sexe i d’aquesta manera aconsegueixen éssers que tenen greus problemes envers aquesta temàtica.
  • El joc.
“La infantesa és l’edat del joc”4, quan un infant ha perdut la capacitat de jugar, està psíquicament mort i qualsevol infant que intenti tenir relacions es trobarà en perill. A diferència de moltes altres pedagogies i autors, a la pedagogia antiautoritària i especialment a l’escola de Summerhill, el joc pren una gran importància ja que es considera una part fonamental per al bon desenvolupament dels infants. En aquest cas l’autor es basa més en el joc en terme de fantasia o alliberador d’energia, on els infants a partir de la seva imaginació es creen un món en el qual no existeix la necessitat de competir sinó que a través d’aquest es fomenta el treball en equip, basant-se en els diferents elements que es poden trobar en els jocs organitzats o basats en les activitats esportives.

A l’escola els nens petits juguen tot el dia, sempre que volen i tenen la necessitat. Aquests ho fan des d’una perspectiva de fantasia, en molts casos fins arribar al punt de confondre realitat i fantasia. El que els adults han d’evitar és coaccionar, interrompre aquesta fantasia, fent-li veure a l’infant que les joguines que ells creuen que són de veritat, no ho són. Tan als infants com a la seva pròpia imaginació, se’ls ha de deixar lliures perquè aquests puguin desenvolupar-se de forma natural. Al llibre es considera que la causa per la qual els adults no volen que els infants juguin tant, i que els fa privar del joc, del plaer de jugar, és la por perquè aquests perdin massa temps amb el joc i no es plantegi el seu propi futur professional. Neill doncs, s’oposa realment a que un nen hagi de madurar abans d’hora per la por dels pares a que jugant estigui perdent el temps: “Si el meu fill es passa el dia jugant, com podrà aprendre alguna cosa? Com podrà aprovar els exàmens?”5. L’infant ha de ser un infant, l’etapa de la maduració, de les preocupacions i les obligacions es troba només a l’etapa adulta.

Pel que fa a les joguines, l’autor considera que l’infant ha d’experimentar i crear les seves pròpies joguines ja que aquelles que estan totalment fabricades amb materials costosos i grans utensilis fan que el nen perdi el interès per aquestes com a conseqüència de no poder imaginar o crear coses noves a partir d’aquestes. Per tant, podríem concloure dient que a l’escola de Summerhill consideren que les joguines són poc creatives i atempten contra la seva imaginació, l’infant prefereix altres materials per portar a terme els seus jocs.

  • Activitats a Summerhill.

- EL TEATRE.

Un altre activitat que està molt relacionada amb la fantasia i amb la imaginació que caracteritza els jocs dels infants és el teatre. A l’escola de Summerhill es fa teatre cada diumenge, sobretot durant els mesos d’hivern. Les representacions estan basades en obres escrites pels propis alumnes, majoritàriament per les nenes, que escriuen més que els nens, fins i tot, les més grans, escriuen obres en vers.

La tradició de Summerhill en el teatre és que només es representin obres escrites a l’escola. En cas de no haver-hi cap obra escrita pels alumnes, es representarà una que estigui escrita per un mestre.

Encara que no ho sembli o que la gent no ho pensi o cregui, el teatre és una part important de l’educació, aquesta és una manera de treballar la facultat d’identificació amb els altres i mitjançant la representació els infants adquireixen confiança en sí mateixos.

Una idea innovadora de l’escola és l’actuació espontània, aquesta consisteix en que els alumnes vagin fent allò que en Neill va demanant així doncs, com una improvisació de les accions. Un altre mètode és l’improvisació verbal, aquesta consisteix en que en Neill es posa en un paper que estigui basat en fer preguntes als altres personatges, representats pels alumnes, tot fent estimular la seva imaginació, creativitat i espontaneïtat a l’hora de respondre-les.

- LA DANSA.

A Summerhill tots els programes contenen danses, la dansa ha de ser un plaer individual i creatiu, ja que d’aquesta manera es pot expressar la seva originalitat i trobar en ells mateixos l’emoció de representar la música a través del ball. Aquesta no ha de ser mecànica sinó que ha de representar una expressió externa del que hi ha dins de l’inconscient de l’infant.
La dansa és el goig de la invenció, quan no hi ha invenció, la dansa és mecànica i insípida, la dansa és una magnífica expressió externa del sexe.

- LA MÚSICA.

A Summerhill es considera que ha d’haver un entorn musical perquè els infants desenvolupin el seu sentit i la seva intel·ligència musical, i d’aquesta manera puguin escollir allò que més els hi agradi, deixant la lliure expressió de la música i els instruments, perquè desenvolupi el seu gust musical.

- L’ESPORT.

Els esports i el joc, al igual que les classes, són optatius i ningú pot obligar a res, encara que la majoria dels infants juguen, tot i així, pel fet de que un nen/a no juguin no se l’ha de considerar ni desgraciat ni inferior als demès.

L’esport demana l’ús exacte dels objectius i, per tant, una coordinació exacte dels moviments i una disciplina d’atenció, impulsen cap a l’esforç i desenvolupa el “sentiment social”, els nens troben a través de l’esport, relaxació física i mental. Els jocs que es realitzen a Summerhill no busquen la competitivitat ni el premi, ja que per a Neill qualsevol cosa s’ha de fer per ella mateixa i no per aconseguir una recompensa. D’aquesta manera, únicament amb llibertat per jugar o no, pot desenvolupar-se l’esperit esportiu de cadascú.

  • Els infants lliures i els infants sense llibertat.

Els infants autònoms no tenen cap sensació d’estar lligats i reprimits ja que autonomia significa el dret de l’infant a viure lliurament. Tot i així, la llibertat no implica malcriar a l’infant, però a la pràctica, cal adoptar una actitud d’estira i arronsa per superar els interessos tant per part dels adults com dels infants.

La llibertat és necessària per a l’infant, és l’única manera de créixer de manera natural, que de fet és la millor manera.

A Summerhill allò que sorprèn és la sinceritat entre els alumnes, els educadors el que fan és deixar-los fer per poder veure com és cada un d’ells realment fent allò que vulguin, d’aquesta manera es contribuirà al coneixement de l’infant i sobretot a la seva felicitat.

Per tant, donar llibertat és permetre a l’infant viure la pròpia vida i derrotar la ignorància, en canvi, quan parlen dels infants que no tenen llibertat Neill diu que aquests tenen manca de llibertat des del moment del naixement fins i tot abans de néixer.
  • El sexe.
Com hem exposat a paràgrafs anteriors, Neill es va veure influenciat per molts autors, entre d’altres Freud, qui va tenir una gran repercussió en la visió que Neill tenia sobre les actituds sexuals i la infantesa.

Neill exposa; “no és necessari una educació sexual per als infants, ja que de la mateixa manera, l’infant no rep lliçons sobre l’aparell digestiu o les funcions excretòries. El terme d’educació sexual neix del fet que l’activitat sexual és quelcom misteriós a causa de la seva inhibició” 6.

A Summerhill es pensa que s’ha de deixar de veure el sexe com una cosa bruta i vergonyosa, s’ha d’explicar sempre la veritat i de forma clara, ja que aquesta ocultació de la veritat pot crear a l’infant una posterior repressió sexual.

Els nens/es han de tenir total llibertat per explorar els seus genitals i masturbar-se, ja que és completament normal i d’aquesta manera té més probabilitats de desenvolupar-se amb una actitud feliç i sincera envers el sexe. Si els infants accepten el sexe com a un desenvolupament normal de la seva vida, no veuran res dolent o negatiu en la seva pràctica. Neill considera que el joc sexual entre petits s’ha de considerar un acte natural i sa, tot i així, també se’ls ensenya a tenir responsabilitat sexual.

Els arguments en contra de la vida amorosa dels joves estan basats en emocions reprimides i en l'odi a la vida, tal i com observàvem a l’escola tradicional. Neill considera que l'educació ha de deixar als nens i als joves utilitzar tot el seu instint sexual com a camí a una vida sexual sana i equilibrada. Per altra banda, el que s'educa són els complexos de culpabilitat, aconseguint un adult reprimit, que a la mateixa vegada, es converteix ell mateix en repressor.

Entre d’altres coses, Neill considera el sexe com allò més important a la vida, una forma suprema de l’èxtasi, donar i rebre amor. És per aquest motiu que l’autor considera que no s’ha de prohibir les actituds sexuals en els infants, això provocaria odi, sentiment contrari a l’amor i com a resultat d’aquest, actituds desfavorables en els infants. Per tant, hem de considerar el sexe com un aspecte normal, com poden ser l’alimentació o la son, tractant-lo amb normalitat i fent que els infants prenguin una actitud clara davant la vida, sense que s’hagin d’escandalitzar, en definitiva, creant nens i nenes lliures que desenvolupin una mentalitat sana. De la mateixa manera, els infants han de tenir un espai d’intimitat en el qual puguin dur a terme tot allò que ells considerin, sempre i quant es respecti la llibertat dels altres membres de la comunitat, sense que l’adult hagi de ser conscient del que passi en allà.

El morbós interès sexual es deu a les repressions portades per part dels adults. La reprovació de el interès sexual de l’infant per part d’aquests és una farsa, ja que la condemna és una projecció, una forma de traspassar la seva culpabilitat als infants. La repressió ajuda a conservar l’autoritat de l’adult, però a base de pagar el preu d’una plètora neurosis. Neill diu que la neurosi comença amb la primera prohibició genital. El tabú sexual és el més radical de la repressió sexual.

  • La religió.

L’autor ens diu que no és honest imposar la religió a un infant indefens. Neill considera que si tothom ensenya als infants que hi ha unes determinades coses que són pecat, l’amor a la vida pot esdevenir odi. Quan els infants són lliures mai no pensen que un altre nen és pecador.

Partint del principi de llibertat, Neill creu que els infants necessiten viure la seva vida tal i com ells decideixin, no reproduint la vida dels altres, tal com expressa “ tothom aprèn  a viure no pas a base de sentir la vida dels altres sinó tot vivint la seva pròpia vida; perquè les paraules són infinitament menys importants que els actes” 7. En aquest sentit, la religió no permet tenir aquesta llibertat de viure la vida com un vol ja que, Déu, entès com la màxima autoritat, imposa limitacions al desenvolupament i a la felicitat dels homes. Aquestes restriccions poden convertir a l’infant en un ésser que odia, en un covard carregat de pors davant la vida i que pensa que gran part de les coses que sent o fa són pecat. Per l’autor, els nens i nenes són bons i és a causa d’una mala educació el que els torna dolents, una educació moralista basada en amenaces de penes eternes a el infern que creen angoixes neuròtiques per tota la vida, una educació on tot allò que és plaent és sinònim de dolent. Per tot això, a Summerhill no s’ensenya religió, perquè és necessari que l’infant tingui total llibertat per decidir en què vol creure en comptes d’imposar una forma de vida repressora i que genera odi a un nen/a indefens “Cal que sigui absolutament lliure perquè pugui resoldre el problema quan arribi l’edat d’escollir”8. En definitiva, els infants lliures no necessiten de cap religió perquè la seva vida ja és espiritualment creadora.


Què es treballa a Summerhill?

  • L’amor i l’aprovació.

L’amor és imprescindible a l’escola de Summerhill. Per a que un infant sigui bo, feliç i es trobi en un estat de benestar, fins i tot físic, ha de tenir l’amor i l’aprovació per part dels seus companys i persones adultes que l’acompanyen en el seu procés de desenvolupament.  Amb amor els infants són naturalment bons i, a la vegada, un infant que sigui “dolent”, un infant problema, com s’anomena en el llibre, gràcies a l’amor i l’aprovació pot esdevenir bo i sincer ja que l’infant es troba bé amb sí mateix i no es troba sol.


  • La Por.

La por és el major enemic de la llibertat i pot ser una cosa terrible a la vida d’un infant, per la qual cosa cal que sigui completament eliminada: por als adults, por als càstigs, por a la reprovació, entre d’altres. En una atmosfera de por només pot germinar-se l’odi.  

Cal distingir entre l’angoixa i la por. “La por a un tigre és natural i saludable, com ho és de viatjar en un cotxe conduït per un mal xofer. Si no tinguéssim por, tots seriem atropellats pels camions o els autobusos. En canvi, la por a una aranya, a un ratolí o a un fantasma és antinatural i insana. Aquesta mena de por correspon simplement a una angoixa. És una fòbia. Una fòbia és una angoixa irracional i exagerada causada per alguna cosa” 9.

  • La mentida.

Neill diu que la mentida té dues raons; o bé que el nen sent por per algun adult o bé, imita el que fa algun adult. Per evitar aquestes situacions a Summerhill es treballa la sinceritat cap als nens des d’un bon principi. Gràcies a la llibertat que s’experimenta a l’escola, el nen no té necessitat de dir mentides, ja que no sent por als càstigs ni a cap acció de l’adult. Les úniques mentides que apareixen són fantasioses a l’hora d’explicar històries que mai han existit.

  • La responsabilitat.

Respecte aquest tema, Neill pensa que el nen no està preparat per assumir diverses responsabilitats ni per prendre segons quin tipus de decisions, segons ell, la base de tot és el sentit comú. És a dir, el nen no portarà a terme tasques que no pugui assumir de forma autònoma, cada nen ha de tenir una responsabilitat d’acord a la seva edat i al seu desenvolupament, de fet, a aquests se’ls hi hauria de confiar tota mena de responsabilitats a les quals estiguessin capacitats per portar-les a terme. L’adult no ha d’ajudar a l’infant si no és que aquest demani ajut, el goig més gran de l’infantesa és el de vèncer les pròpies dificultats.

L’infant ha de ser capaç d’assumir i prendre les seves pròpies decisions, amb les seves conseqüències, i si un és capaç de gestionar-ho, conseqüentment estem creant persones coherents, autònomes i creatives, per buscar solucions als problemes i dificultats que li puguin sorgir.

  • L’obediència i la disciplina.

Respecte aquests temes, Neill els treballa tenint en compte que l’obediència ha de sortir de dins de cadascú i no ha de ser imposada des de fora, ja que si s’imposa l’únic que s’aconsegueix és que aparegui l’odi i la disciplina. A Summerhill, la disciplina és imposada per ells mateixos, gràcies a aquest aspecte desapareix l‘odi, a més a més, Neill diu que educar a nens amb una disciplina estricta l’únic que s’aconsegueix és crear nens antisocials amb tot el món. Per tant, els individus han de ser lliures sempre i quant no atemptin la llibertat dels altres.
L’adult només farà obeir als alumnes sempre i quant es tracti d’una qüestió de seguretat, és a dir, de vida o mort.

Reflexió.

Per concloure aquest treball podem dir que la pedagogia que es treballa a l’escola de Summerhill, i els mètodes utilitzats, no son el que estem acostumats a veure ni el que posen en pràctica les actuals escoles. Podem observar que aquesta metodologia s’origina amb l’esperança de crear una nova societat basada en la llibertat i la felicitat de l’individu, que deixa camí lliure perquè els infants es revelin contra la societat actual.

Gràcies a aquesta lectura hem pogut conèixer en profunditat la pedagogia antiautoritària i valorar si és la més adient per treballar amb els nostres futurs alumnes.  A més a més, desprès d’haver dut a terme la lectura sencera hem tingut l’oportunitat de pensar sobre quina pedagogia creiem que és la que més s’adequa amb nosaltres i per tant, la que utilitzarem com a futures mestres. Com a conseqüència de l’elaboració d’aquest treball, hem pogut adquirir una estructura més organitzada dels aspectes més importants del funcionament de Summerhill, una escola on la llibertat, la diversió, la música, la dansa, la consideració cap els altres i la fe en la humanitat no deixen lloc a formes d’obediència, guany, poder, i en definitiva, autoritat.

En resum, Summerhill ha estat un llibre que el recomanem a tot aquelles persones que es vulguin dedicar a l’educació ja que t’ajuda a ser conscient de les necessitats dels infants, de la importància de l’educació i a més, et fa reflexionar sobre la realitat de la societat i del tipus d’educació que hem viscut nosaltres mateixos des de ben petits. Creiem oportú suggerir aquest llibre a tots aquells que encara no han tingut la oportunitat per llegir-lo, obriu les ments i la imaginació per gaudir d’aquest relat tant com pugueu, i si es vol ser mestra/e encara més. Finalment, creiem que la frase que resumeix el llibre i, que hem utilitzat des d’un començament és, viu i deixa viure!

Aportacions:
  • Vídeo

http://www.youtube.com/watch?v=C_stNaj-iYI


Referències
1  NEILL, A.S  (2009) Summerhill, Eumo editorial, Vic. (Pàgina 6)
2  NEILL, Alexander (1963) Summerhill, Fondo de cultura econòmica, Mèxic (Pàgina 46)
3  NEILL,  A.S (2009) Summerhill, Eumo editorial, Vic. (Pàgina 108)
4  NEILL,  A.S (2009) Summerhill, Eumo editorial, Vic. (Pàgina 62)
5  NEILL, A.S.  (2009), Summerhill, Eumo editorial, Vic.  (Pàgina 63)
6  NEILL, A.S. (1960), Summerhill, Eumo editorial, Barcelona.  (Pàgina 198)
7  NEILL,  A.S (2009) Summerhill, , Eumo editorial, Vic. (Pàgina 215)
8  NEILL, A.S.  (2009), Summerhill, Eumo editorial, Vic.  (Pàgina 219)
9  NEILL, A.S. (1960), Summerhill, Eumo editorial, Barcelona. ( Pàgina 119, 120)
Respostes als comentaris:

 
 
 

33 comentarios:

  1. Hola nois/es! Molt bon treball! La veritat és que m'hagués encantat llegir-me aquest llibre i treballar-lo amb vosaltres, però en aquestes petites vacances espero fer-ho!
    Una pregunta... Si per Neill l'objectiu principal de l'educació és la felicitat de la persona, no creieu que aquesta podria ser dedicada a totes les edats i fases de la vida de l'individu? És a dir, les persones també haurien de ser lliures i feliços quan siguin adultes, no? Per què no fomentar l'educació per a totes les edats com a la pedagogia conscienciadora de Freire?

    ResponderEliminar
  2. Hola a tots! Molt bon treball! Hem crida la curiositat saber si al llibre s’especifica la manera de treballar la música, si s’esmenta les activitats que es duen a terme, els instruments que s’utilitzen, si fan corals o toquen tots alhora diferents instruments i quina metodologia segueixen per desenvolupar el gust i personalitat de cada infant en aquesta àrea. gràcies!

    ResponderEliminar
  3. Hola a tots!! primer de tot moltes felicitats per el vostre treball!! m'ha agradat molt, però tot hi que exposeu com es tracta el tema dels càstigs a Summerhill mitjançant assemblees, m'agradaria saber si en el llibre surt cap exemple en concret o que cridi l'atenció sobre els càstigs com a idea moral! Gràcies!

    ResponderEliminar
  4. Hola a tots! m'ha agradat molt el vostre treball! M'hauria agradat llegir-me aquest llibre i el més segur és que quan tingui una mica de temps o faci! Trobo mol bon el treball realitzat!
    M'agradaria saber com al llibre es fomenta l'amor i l'aprovació sobretot entre els companys!
    En referència a la mentida, m'agrada molt això de que es fomenti la sinceritat des de petits i que els alumnes no tinguin por al càstig ni als mestres! A l'escrit queda reflectit que només diuen mentides fantasioses a l'hora d'explicar històries, però m'agradaria saber si al llarg del llibre no queda constància de que cap nen hagi dit alguan mentida?
    Moltes gràcies!
    (Sheila Rodriguez)

    ResponderEliminar
  5. Hola. M'ha semblat força interessant el métode que planteja Neill pel que expliqueu.
    Voldira saber si el veieu possible o hi ha coses per les quals no seria viable posar-lo en pràctica. Gràcies

    ResponderEliminar
  6. Hola a totes! Me’n alegro moltíssim que us hagi agradat el nostre treball, la veritat es que ho hem fet amb moltes ganes i totes aquestes felicitacions són una gran recompensa. A totes aquelles que teniu ganes de llegir-lo us el recomano 100% perquè val molt la pena. Heu fet moltes preguntes i totes molt interessants, espero poder respondre-les totes de la millor manera possible i sinó estic segura que les meves companyes m’ajudaran a aclarir aquests dubtes que teniu.

    Irene. Tens molta raó quan dius que per Neill l'objectiu principal de l'educació és la felicitat de la persona, tot i així, aquesta està dirigida als infants i adolescents perquè aquest autor, com molts altres de la pedagogia activa, considera que durant els primers anys de vida els nens han d’estar apartats de la societat perquè aquesta no li fa cap bé i l’educa en perjudicis. Neill considera que si l’ infant és capaç d’ autodisciplinar-se i viure en llibertat, serà feliç durant tota la vida i per tant, no caldria una escola d’adults perquè aquests ja haurien aprés a ser feliços quan eren joves. No sé si m’explico gaire bé i si responc la teva pregunta, tot i així, estic segura que Neill, si hagués tingut més recursos, hagués creat una escola per tothom perquè ell creia en la llibertat i la felicitat de les persones per sobre de tot.

    Andrea. Neill considera que la música és una matèria que s’ha de gaudir en total llibertat, és a dir, Neill no proposava activitats ni deia amb quins instruments havien de tocar els infants. D’aquesta manera, els infants eren totalment lliures de tocar, la música per l’autor és com una expressió externa de tot allò que hi ha en el nostre inconscient i per tant, seria il•lògic tocar de manera mecànica. S’ha de gaudir de la invenció, res és guiat a l’escola de Neill. De la mateixa manera aquest era el mètode amb la dansa, les arts plàstiques, i totes les matèries es considerin una forma d’expressió.

    Aroha. Els càstigs, en un bon principi, es consideren innecessaris ja que l’ infant, quan s’educa de forma lliure, és capaç d’autodisciplinar- se i normalment, no arriba a cometre cap falta. Són els infants que provenen d’altres escoles els que cometen errors, i a través de les assemblees de grup, es decideix quina és la lliçó més adequada. La millor forma perquè els nens i nenes no cometin faltes però, és l’educació en llibertat segons Neill. Tot i així, m’enrracorrdo d’un dels exemples que explica l’autor, un nen que li donava puntades de peu i ell molt tranquil li va dir que per cadascuna ell li retornaria, i així ho va fer. Per a Neill això no era un càstig sinó una llisó necessària perquè el nen sigues conscient de que no podia pegar als demes pel simple plaer personal. Espero haver posat un bon exemple perquè entenguis el sistema de l’autor.

    Sheila. L’amor i el fet de crear vincles afectius amb els companys i professors és essencial per poder viure en llibertat, per tant, a Summerhill es treballava pel benestar dels infants a través de l’amor i l’aprovació cap aquests. I pel que fa referència a la teva pregunta sobre les mentides, simplement puc dir-te que Neill considera que els infants menteixen quan tenen por a alguna cosa, al càstig o d’altres aspectes, com a Summerhill no hi havia pors, perquè la por és contrari a l’amor, tampoc hi havia nens que mentissin un cop ja estaven acostumats a viure en llibertat, a viure en un entorn on no tenien por de ningú.

    Sandra V. El mètode plantejat per Neill, personalment, trobo que és fantàstic. Les persones estem acostumades a no sentir-nos lliures, el propi sistema no ens deixa sentir-nos lliures, tot i així, quan vius en un entorn com el de Summerhill, on tothom sap que és lliure fins el moment en que trepitja la llibertat dels demés, i sobretot, tothom ho respecta, això ha de ser increïble però segons la meva perspectiva, i desgraciadament, només possible a un entorn com el de Summerhill.

    Cristina Ceballos.

    ResponderEliminar
  7. Sandra V. Seria meravellos poder aplicar aquest mètode, peró desgraciadament s'hauria de produir un canvi radical en la nostra societat perque aixó és pogues estrapolar com a sistema. Per aixó podem dir que és una utopia, perque estem tant acostumats a viure sense poder fer realment el que volem o sentim, és a dir sense llibertat que seria un canvi tant gran que també podria sortir molt malament. Actualment sembla que necessitem algú per dir-nos que hem de fer, perque hi ha molta gent que a la que ha de decidir per ell mateix no sap que ha de fer i es sent perdut. Per aixó aquest canvi s'ha de produir des de les escoles, Sembla impossible peró Summerhill ens apropa una miqueta aquest somni d'educació.

    ResponderEliminar
  8. M'ha encantat! quan tingui una mica de més temps, i de l'estiu no passa, me'l llegeixo!

    ResponderEliminar
  9. M'ha agradat molt el vostre treball, i sincerament, m'hagués agradat molt llegir-me aquesta gran obra de Neill!
    Volia fer-vos una pregunta en referència al que diu Neill de que els alumnes no tenen cap obligació d'assistir a classe. Diguem, que el que pretén l'autor dient això, és motivar d'alguna manera a l'infant amb els seus recursos i mètodes (genials des del meu punt de vista), per aconseguir que aquests vagin a l'escola per el seu propi interés; és a dir, perque realment els agrada, o m'equivoco? I una altre cosa, en l'escola Sumerhill nomès admeten o tracten amb nens/es problemàtics o que han arribat a delinquir? I els mètodes que utilitza Neill de llibertat, amor, etc; els crea pensant en aquests nens/es, o en general? Gràcies! :)

    ResponderEliminar
  10. Hola!! Molt bon treball!! Felicitats grup!

    SEgons el meu punt de vista, el plantejament que porta a terme Neill del que ell enten com Educació, és perfect, ideal, seria idoni per a tothom, per a tot el món.

    Però sincerament no ho veig clar, penso que és una utopia, és molt bonic pero potser una mica complicat de fer, no?

    Creieu que avui dia seria possible portar a terme aquest tipus de pedagogia?

    Gràcies!

    ResponderEliminar
  11. Hola noies!! moltes gràcies per les felecitacions la veritat que estic molt contenta del resultat del nostre treball.A continuació contestarè a les preguntes que heu fet i segu que els meus companys m'ajuden a complementar-les.

    Debora respecta a la pregunta de que no hi ha cap obligació per asisitir a classe es tal com el dius tu, ja que Neill pretèn que els nens vagin a les classes perquè el temari els motivi i per lo tant despertar el seu interes per aprendre i afavorir el seu aprenentatge.Els nens que tracten a Summerhill són nens els quals han tingut algun problema o nens que els seus pares els agrada el metode que utilitza Neill per educar-los.I per últim els metodes
    que utilitza Neill estan creats per els nens en general ja que per ell aquest metode és la base per educar un bon desenvolupament del nen i no provocar cap sentiment erroni(odi, necessitat de conta mentides) al nen.

    Alba casualment jo penso igual que tu encara que Neill explicar aquest metode amb molta cura i en el qual estic d' acord que és un bon metode per educar als nens, pero en la nostra societat actual considero que aquest tractament no es l' adequat ja que la societat tendría que canviar molt.Encara que podria dir que pots ser si es segueix des de que els nens neixen potser si que és podria porta a terme perquè no hauria cap altre opció metode d' aprenentatge.

    Bueno maques espero haver-vos ajudat!! Gràcies!!

    ResponderEliminar
  12. Hola nois/es!!!!! Gracies per les felicitacions i gràcies per les preguntes que feu, entre tots podem fer-ho encara més concret. Encara que les meves companyes han explicat molt bé les vostres preguntes m'gradaria afegir algunes coses.

    Pel que fa el que diu l'Alba, sí que és cert que és un mètode molt complert i ideal per aplicar avui dia. No és complicat per com és, sino per la idea que tenim nosaltres inculcada d'educació. Tenim una idea molt tancada de com ha de ser l'educació, de que s'ha d'ensenyar amb llibres, de que hem de tenir llibres i llibretes,... Voldria afegir també, que sí que penso que és un sistema molt bo, però com algu comenta per aqui s'acaba, als 18 anys s'acaba per incorporar-te a la societat. Un dels inconvenients que pot tenir aquest sistema és aquest, incorporar-te de nou en una societat on tot està marcat i prefixat.

    Fent referència a una de les pregruntes que planteja la Debora, intentaré solucionar-te el dubte. Neill pretén donar llibertat i que el punt de partida dels aprenentatges dels infants sigui els interessos d'aquest. Així doncs, si obliga a qualsevol nen/a a anar a clase, està contradient-se amb el principi de fomentar la llibertat, ja que està imposant-lis la assistència. Tanmateix, si ens fixem en el que diu Neill, també sembla contradient que obligui als nens/es a donar una temàtica que no és del seu interès.

    Com ja ha dit algu per aqui, recomano aquest llibre 100%, crec que t'obre la ment i la teva visió vers l'educació.

    Espero que us hagi ajudat aquesta petita explicació! Gràcies!

    Carolina Figueras.

    ResponderEliminar
  13. Hola a tots!! He de dir que m'ha agradat molt el vostre treball! Gràcies als treballs tan interessants que esteu fent...Se m'acumulen els llibres que vull llegir... entre l'arbol i aquest!
    M'ha agradat molt poder conèixer com és l'internat de Summerhill!!
    Respecte a les assamblees... voldria saber si el "poder" que tenen tant els infants com els professors a l'hora de debatir i discutir, és el mateix? Perquè he llegit que tots hi formen part... però m'agradaria saber si formen l'assamblea des de la igualtat.
    Moltes gràcies i enhorabona! ;)

    ResponderEliminar
  14. hola nois i noies!!! enhorabona!!! tenia moltes ganes de llegir-me summerhill però ara al veure el vostre bloc m'entren més ganes i tot!!!

    felicitats per la vostra feina a mi m'encanta com us ha quedat!!!

    ResponderEliminar
  15. Hola a tots altre vegada!
    Cristina, com a membre del grup que ha desenvolupat el treball de Summerhill, t'aclareixo el dubte sobre les assamblees; en formen part tan professors com alumnes, i tan uns com els altres tenen el mateix "poder" de decisió, el vot a l'hora de debatre i de dicutir les qüestions que es proposen són igualitaries per les dues bandes.
    Espero haver-te aclarit els dubtes respecte les assablees, i de pas us animo a tots els que no heu tingut l'oportunitat de llegir-lo de fer-ho i disfrutar-lo.
    Val molt la pena!

    ResponderEliminar
  16. Hola Cristina! Efectivament, a les assembles celebrades a Summerhill tothom, independentment de si era alumne, professor, cuinera, i en definitiva, tothom qui formava part de la comunitat educativa tenia el mateix poder i per tant, el mateix valor de vot. Els adults no interferien cap tipus de pressió sobre els infants i tampoc en el seu desenvolupament, Neill considerava que els infants i els adults havien de gaudir dels mateixos drets i per tant, era una assemblea totalment democràtica. Tu mateixa has plantejat la pregunta d’una forma molt adequada i per tant, jo només puc afegir un si com a resposta, les assemblees eren formades des de la igualtat i la llibertat d'opinió. Espero haver-te resolt els teus dubtes. Gràcies.

    Ade, moltes gràcies!! Summerhill t'encantarà, ho sé ;)


    Cristina Ceballos.

    ResponderEliminar
  17. Holaa macus i maques! Estava entre Summerhill i l'arbol, però finalment em vaig decantar per l'arbol, tot i que Summerhill segur que me'l llegire!

    Pel que he llegit, és realment interessant el llibre i tot el que li envolta, però com ja he dit a un altre bloc, crec que les assamblees no són la millor manera de decidir quin càstic o quins temes es parlaran en un futur, ja que els nens i les nenes no estan dotats de tots els aprenentatges que posseeix un mestre, i per tant, no poden ser objectius amb els seus actes.

    D'altra banda, crec que Neill va ser un gran innovador defensant la coeducació de sexes, ja que considero un fet primordial i essencial a la vida tan escolar com laboral!

    Per últim volia fer una petita critica cap al joc que es dur a terme, doncs personalment no crec que jugant tot el dia es pugui aprendre el mateix que realitzant activitats psicomotores, musicals, d'exploració, d'experimentació i d'altres dirigides per un mestre.

    M'ha interessat molt l'enfocament de la vida dels infants que dóna Neill.

    ResponderEliminar
  18. Hola !! La veritat és que tinc moltes ganes de llegir-lo. Amb l'argument que ens dona la Carolina de que és un llibre que t'obre la ment i com percebre la educació per a mi a sigut prou convincent. Tant de bo em doni temps en aquesta setmana que tenim lliure.

    Moltes gràcies!

    ResponderEliminar
  19. Em sembla fascinant que Neill aconseguís l'autodisciplina dels nens amb la total llibertat que deixava. No sé si pel context en que vivim, però ara per ara em seblaria tot un repte. Suposo que al llibre es deuen viure moments de tot! me l'hauré de llegir!

    ResponderEliminar
  20. Hola a tots!! Lo primer és felicitaros perquè us a quedat un treball magnífic i aquest estiu ja sé quin llibre llegiré!!
    A mi el tema de les assemblees no m'ha quedat massa clar, perquè jo pensava que Neill optava per la igualtat i tot això i que tant adults com infants tenen el mateix vot. Però Neill no era qui deixava fer sense debatre?? o sigui que si un nen volia trencar un vidre el podia trencar,sense saber l'opinió dels altres o primer calia fer un consens i si tots el volien trencar ho feien i sino no??

    ResponderEliminar
  21. Hola! A mi ja m’havien recomanat aquest llibre abans però, després d’haver llegit el vostre escrit, m’interessa molt més aprofundir en el tipus de pedagogia que emprava Neill, ja que em sembla molt interessant com planteja l’educació, basada en la llibertat de l’alumne. M’agradaria saber si realment amb aquesta manera d’enfocar l’educació dels infants arriben a ser conscients de les normes que han de respectar, si realment es desenvolupen i creixen de manera correcta, hi ha algun exemple (sobre algun nen, per exemple) on quedi patent això que demano? On es demostri que realment la llibertat que defensa és la millor manera per educar?

    ResponderEliminar
  22. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  23. Hola a tots/es!!! Primer felicitar-vos per el bon treball que heu fet, m'ha agradat molt com heu exposat el llibre i queda molt aclarit tots els temes.
    Però la Judith ha fet la mateixa pregunta que us volia fer. Si els nens/es són conscients de les normes que han de respectar?.
    Moltes gràcies

    ResponderEliminar
  24. Hola maques!!! Buneo contestant a les reguntes de Lidia et volia dir que els nens tenien la llibertat de fer el que volien, es a dir, si els venia de guts trencar un vidre el trencaven però desprès a les assemblees es decidia conjuntament si aquell nen hauria d' arregra-ho o no.A més a més a les assemblees es decidia entre tots si hi havia algun aspecte que no els agradaba,com per exemple a Neill li molestaba que els nens juguessin després de dinar al futbol sota de la seva finestra ja que no podia llegir pero aquest aspecte no es va podre canviar perquè tots els nens si que estaven
    d' acord. Respecta a la pregunta de la Judith i Sara els nens si que respecten les normes ja que com són establertes per tot arriben a
    interioritzar-les i a fer-les pròpies,i per lo tant se desenvolupen correctament. Aquesta idea es demostra al llarg de tot el llibre quan Neill explica el futur del seus alumnes i en la majoria de casos acostumen a ser persones amb bons estudis i per lo tant amb bones professions. Es a dir pels exits que tenen aquest alumnes es demostra que aquest educació es adequada pels nens.

    ResponderEliminar
  25. Hola grup!! Us ha quedat molt bé el treball, felicitats!! Estic molt interessada en llegir-me aquest llibre quan anem una mica millor de temps perquè el considero molt interessant i el vostre escrit m’ha motivat encara més. Suposo que ha de ser fascinar la seva lectura.

    Tot el que es defensa en la pedagogia antiautoritària està totalment oposat a la tradicional. Una de les diferències que més m’ha interessat és que en l’escola de Summerhill no es volia promoure el sentiment de por perquè influïa en la llibertat, mentre que en la pedagogia autoritària els alumnes tenien molta por als mestres, ja fos pel càstig o per la humiliació i ridiculització que podien rebre.

    Sonia Haro

    ResponderEliminar
  26. Hola nois/es! Enhorabona pel vostre blog, m'ha agradat molt! No m'ha quedat gaire clar el tema dels càstigs. Neill no és partidari d'utilitzar-los, però dieu que en alguns casos s'imposen càstigs mitjançant les assemblees a aquells que no respecten les normes!
    Moltes gràcies

    Marina Redondo

    ResponderEliminar
  27. Moltes felicitats pel vostre treball, de veritat! Estic molt interessada en llegir-me aquest llibre, era la meva segona opció. Ara, amb aquesta explicació del llibre, tinc encara més ganes. Em sembla molt interessant la pedagogia Summerhill i els aspectes tant diferents als nostres que treballa. En un principi, pensava que tanta llibertat no era adequada, però amb el comentari que diueu que després els nens van a les classes i són responsables, suposo que no és tant dolent al final. Aquesta pedagogia és molt diferent i obre les ments de les persones veien les coses importants i necessàries per als nens. No tinc cap pregunta, ja que no deixa gaire dubtes el blog i les respostes als altres companys m'han servit també. A més, el vídeo m'ha agradat molt com aportació. Moltes gràcies!

    TANIA EXPÓSITO

    ResponderEliminar
  28. M’alegro molt de que os agradi el treball que hem fet! Ho hem gaudit molt, i el llibre de Summerhill és 100% recomanable per a tots, t’obre la ment, et fa reflexionar i et mou alguna cosa per dins al veure una forma tant interessant d’educar.
    En respecte a la pregunta de la Judith i la Sara, com diu la meva companya Miriam, els alumnes de Summerhill van interioritzán i fent pròpies les normes, també veiem que aquesta educació dona resultats, es veu en els exemples que posa Neill al llibre. M’agradaria posar-vos algun per tal de que ho enteneu millor.

    Exemples:
    Tom va venir a Summerhill a l’edat de cinc anys. Va sortir de l’escola als disset, sense haver assistit mai a classe. Es passava el temps al taller fent les seves coses... En cap moment no va mostrar desig d’aprendre a llegir. Però una nit, quan tenia nou anys, el vaig trobar llegint un llibre de David Copperfield.
    - Alça! – li vaig dir-. Qui t’ha ensenyat de llegir?
    - En vaig aprendre sol.
    Uns quants anys més tard va venir per demanar-me què calia fer per sumar un mig i dos cinquens? Li ho vaig dir...
    Amb el temps, va trobar feina en un estudi de cine com ajudant de fotògraf. Quan n’estava aprenent es va escaure que vaig trobar el seu cap en una festa i li vaig demanar què feia en Tom.
    - És el millor ajudant que he tingut.


    Winifred, una nova alumna de tretze anys, em va dir que odiava totes les assignatures i es va posar molt contenta quan li vaig dir que tenia llibertat per fer el que volgués. No cal ni tan sols, si és que ho desitges, que vinguis a l’escola, li vaig dir.
    Durant un quant temps es va dedicar a passar-ho bé.
    Aleshores, però, vaig observar que observar que s’avorria.
    - Ensenyeu-me alguna cosa – em va dir-, estic avorridíssima.
    - Amb molt de gust! – li vaig dir tot joiós-. Que vols aprendre?...
    Cada matí treballava amb mi i amb altres mestres. Ens deia que les matèries no li interessaven gaire, però que, en canvi li interessava el propòsit. Winifred es va trobar a si mateixa perquè se li va permetre que fos ella mateixa.

    Espero que us serveixin els exemples, i gràcies per les felicitacions! :)

    Mª Carmen Santos

    ResponderEliminar
  29. Hola a tots!! m'alegro moltíssim que us agradi el nostre treball, el qual em fet amb molta il•lusió.
    Pel que fa a les vostres preguntes, caldria remarcar que Neill a la seva escola deixa que els infants es desenvolupin per les seves pròpies motivacions, ja que gracies aquest auto aprenentatge l’Infant, cada cop anirà descobrint per si mateix coses noves i anirà evolucionant per si sol. Interessant-se mica en mica per les altres coses, ja que en un principi l’Infant potser no va a classe i prefereix jugar, però poc a poc s’interessa per les coses que l’envolten i es sent preparat per assistir a les classes. Per tant com no s’ha obligat a l’Infant a assistir a les classes es sentirà mes motivat per el que esta realitzant, ja que ho ha escollit per si sol.
    També cal dir, com han dit altres companyes anteriorment, que els nens respecten en tot moment les normes, ja que són establertes per tots en les assemblees, i per tant els infants les tenen interioritzades, així doncs es porten a terme correctament.

    Un cop dit això, dir que recomano aquest llibre, ja que t’obre la visió al mon i et demostra altres maneres d’educar.

    Aura Peña

    ResponderEliminar
  30. Molt bon treball! Si abans ja tenia ganes de llegir-me el llibre...ara en tinc més!
    Tal comenta la Tania, jo en un principi no estava d'acord amb tanta llibertat, fins al punt de no anar a classe si no volen...però he trobat interessant el fet que poc a poc se'ls desperten les ganes d'aprendre i millorar i van a les classes per si sols.

    Enhorabona pel treball!


    Meritxell Muñoz

    ResponderEliminar
  31. Hola a tots/es!!!! Primer de tot donar-vos l'enorabona per aquest fantàstic treball!!! la veritat és que us ha quedat molt bé. Quan teniem que fer l'elecció del llibre, no vaig tenir l'oportunitat d'escollir summerhill perquè estava esgotat, així que em vaig decantar per l'àrbol, però un cop llegit el vostre blog encara en tinc més ganes de fer-ne la lectura!
    Considero que tracta temes molt interessants que s'hauriem de portar a la pràctica més sovint en la nostre societat.
    Pel que fa al tema de les assemblees comparteixo opinió amb la Sandra quan diu que els infants encara no estan dotats de tots els coneixements que té el mestre però que alhora és interessant ja que d'aquesta manera els ajuda a promoure la seva iniciativa i llibertat d'elecció .

    Felicitats!!!

    Mireia Hernández

    ResponderEliminar
  32. Hola a tots/es!!

    Primer de tot volia donar-vos les gràcies per les vostres felicitacions!!

    Doncs sí Sonia, una de les coses que l’escola de Summerhill no volia promoure era elsentiment de por, ja que es considerava que era la major enemiga de la llibertat, els infants no tenien por dels seus mestres perquè aquests eren un membre més de la comunitat educativa on vivien, i gràcies a l’amor amb que tractaven als seus alumnes creaven un clima de confiança total on els nens no sentien cap vestigi de por. Per a Neil, la por era una cosa terrible a la vida dels infants, ja que en una atmosfera de por només podia germinar l’odi. Per altra banda també afirmava que la majoria de les mentires que deien els infants estaven inspirades per la por i que quan desapareixia la por disminuïen les mentires. De tota manera diu que la por no és dolenta quan es tracta de ser previngut.

    Respecte el que deien Tania i Meritxell, la veritat és que el fet d’educar en llibertat sobta molt a tothom, costa fer-se a la idea que els infants puguin tenir tota la llibertat per fer el que ells vulguin, realment per poder entendre ben bé la seva pedagogia seria necessari llegir el llibre ja que d’aquesta manera és més fàcil entendre el seu funcionament. Avui en dia aquesta pedagogia, aquesta manera de fer que tenia l’escola Summerhill no seria possible ja que l’educació està tan determinada per la Llei que el simple fet de donar llibertat als infants seria impensable.

    Us recomano que si teniu l’oportunitat llegiu el llibre, ja que d’aquesta manera podreu gaudir de la seva pedagogia i us farà entendre millor quin és el funcionament de Summerhill.

    Summerhill: Viu i deixa viure!

    Noelia Fernández

    ResponderEliminar